Uteguiden vinner Reiselivsprisen

Innovasjon Norge delte onsdag ut Reiselivsprisen til Møre og Romsdal-bedriften Uteguiden. En foregangsbedrift når det gjelder å fylle naturen med innhold.

– Dette er den største nasjonale prisen vi kan vinne, og en utrolig fin bekreftelse på det arbeidet vi har gjort de siste årene, sier en strålende glad Oscar Almgren, daglig leder i Uteguiden, i en pressemelding fra Innovasjon Norge.

Hvert år deler Innovasjon Norge ut Reiselivsprisen til en person, bedrift eller nettverk som har introdusert en nyskapende reiselivsopplevelse eller videreutviklet en eksisterende reiselivsopplevelse på en innovativ måte. Opplevelsen skal ha bidratt til reiselivsbedriftens suksess, og hatt en positiv innvirkning på Norge som reisemål.

I år valgte juryen å dele ut Reiselivsprisen til Uteguiden, under Innovasjon Norges årlige arrangement, Kickoff reiseliv, i Oslo. Vinneren av årets pris holder til i Ålesund og Stranda – og sørger hver dag, året rundt, for å gi sine norske og internasjonale gjester unike opplevelser i regionen.

– Uteguiden er en moderne reiselivsbedrift, som tilbyr opplevelser som stadig flere turister ønsker i Norge. På en bærekraftig måte har de skapt en stabil helårsbedrift, som skaper arbeidsplasser langt utover egne ansatte. Slike reiselivsbedrifter vil vi har flere av, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Positive ringvirkninger

Vinneren av Reiselivsprisen mottar diplom, deltagelse på neste års Norwegian Travel Workshop i Ålesund, og 250.000 kroner. De to øvrige finalistene, som i år var Beitostølen Resort/ Destinasjonskirurgene og Loen Skylift, mottar hver 50.000 kroner og fri deltakelse på NTW.

– De tre reiselivsbedriftene som var nominert til årets finale har alle skapt mange positive ringvirkninger, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Uteguidens resultater var det vi ble mest imponert over i år – og det er en ung bedrift, som er med på å sette retning for fremtidens reiseliv i Norge. De kompromisser ikke med bærekraft, de leverer aktiviteter gjester til Norge vil ha, og de tør å tenke nytt når det kommer til å fylle naturen med innhold. Vi håper Reiselivsprisen gir dem et ekstra løft til å satse minst like fullt i årene som kommer, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

Juryens begrunnelse:

Uteguiden AS har skapt mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt og har virkelig tatt opplevelser på alvor. Med fokus på bærekraft og fornøyde kunder har de vist stor suksess med å dra nytte av trendene med økning i interessen internasjonalt rundt adventure og er en foregangsbedrift når det gjelder å fylle naturen med innhold. De tilbyr ingen motoriserte aktiviteter og prøver i størst mulig utstrekning å minske sitt avtrykk på naturen. Dette, og det at bedriften på så få år har klart å skape en sunn helårsbedrift som gjennom samarbeid sysselsetter langt flere enn sine egne ansatte gjør at Uteguiden AS er en verdig vinner av reiselivsprisen 2018.

Årets jury:

Årets jury har bestått av reiselivsdirektør Bente Bratland Holm, divisjonsdirektør for bærekraft Inger Solberg og divisjonsdirektør for Brand Norway Cathrine Pia Lund (alle Innovasjon Norge), adm.dir. Kristin Krohn Devold (NHO Reiseliv) og bransjedirektør Line Endresen Normann, Virke Reise Norge og kultur.

Juryens stemmer teller 2/3. I tillegg teller publikumsavstemmingen 1/3.

Foto: Anita Krohn Traaseth, administrerende direkttør i Innovasjon Norge, Michiel Braakhekke og Oscar Almgren, Uteguiden, og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Fotograf: Marianne Mork/Innovasjon Norge.